daytech دیتک الکترونیک
جستجو
Close this search box.

اجزای تشکیل دهنده برد الکترونیکی

اجزای تشکیل دهنده برد الکترونیکی
اجزای تشکیل دهنده برد الکترونیکی

اجزای تشکیل دهنده برد الکترونیکی

برد مدار چاپی یا برد الکترونیک، قطعاتی الکتریکی هستند که در نگاه اول بسیار پیچیده به نظر می رسند. از برد مدار چاپی در ساده ترین محصولات الکترونیکی استفاده می شود. آنها همچنین در برخی از محصولات الکتریکی مانند جعبه های سوئیچ غیر فعال مورد استفاده قرار می گیرند.

اگر در مهندسی الکترونیک تازه کار هستید، ممکن است چندین بار با این قطعات سر و کار داشته باشید. احتمالا شما از قبل این قطعات را دیده باشید. اما به عنوان یک مبتدی، قطعاً ارزش این را دارد که هدف PCB را بشناسید و بدانید که قبل از اینکه بخواهید یک دستگاه الکتریکی شخصی برای خود بسازید، باید با چه کار کنید.

برد الکترونیک چیست؟

برد مدار چاپی (PCB) را می توان بنای اساسی هر طراحی الکترونیکی دانست. یک برد PCB چندین قطعه الکترونیکی را به هم متصل می کند و یک سیستم منسجم و کاملاً کاربردی را ایجاد می کند که قادر به تأمین انرژی دستگاه های مختلف است.

دقیقاً مانند نحوه شکل گیری کل شهرها در خیابان ها، زیرمجموعه ها، مناطق و ساختمان ها، اجزای PCB نیز با هم تعامل دارند. تابلوهای PCB طی سالیان متمادی پیشرفت کرده اند و نقشی اساسی در مهندسی برق دارند.

مدار چاپی می تواند از تخته های یک طرفه (فقط یک لایه مس) تا چند طرفه (تا 20+ لایه) باشد. هرچه لایه های بیشتری اضافه شود، PCB پیچیده تر می شود و دستگاه مربوطه پیشرفته تر است. لایه های بیشتر به معنای قطعات الکترونیکی بیشتر است. در اغلب بردهای مدار چاپی قدرتمند از دو جز الکترونیکی به بالا استفاده می کنند.

در این مقاله اجزای تشکیل دهنده برد الکترونیکی را برای مبتدیان مهندسی برق و الکترونیک بررسی خواهیم کرد.

در ابتدا به طور جمع بندی به این 13 مولفه برد های الکترونیکی توجه کنید.

مقاومت
خازن
مبدل
ترانزیستور
دیود
باتری
مدارهای مجتمع
اسیلاتور
سلف
سوئیچ / رله
پتانسیومتر
SCR
حسگر




نظر
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.